Alexander

Alexander

Sowa Mądra Głowa w pracy z przedszkolakami      

Praca z dzisiejszymi przedszkolakami to niezłe wyzwanie. Przyzwyczajone od najwcześniejszych chwil życia do obcowania z mediami elektronicznymi (niestety – bywa, że zamiast obcowania z rodzicami) miewają kłopoty z koncentracją uwagi i wytrwałością, ich poziom rozwoju mowy pozostawia dużo do życzenia, bywają nieporadne ruchowo (szczególnie w zakresie małej motoryki). Ale za to przyzwyczajone są do podlegania silnej stymulacji (telewizyjne kreskówki, gry w smartfonach, komputerach, konsolach). Nauczyciele przedszkola nie mogą z dzisiejszymi dziećmi pracować tak samo, jak robiono to 20 czy 30 lat temu. Muszą wspomagać swój warsztat m.in. stosując różne gry i zabawy edukacyjne.

Gry te, aby okazały się wartościowym narzędziem dla nauczyciela, powinny spełniać wiele warunków: muszą być wielofunkcyjne, oddziaływać jednocześnie na różne sfery rozwoju i funkcjonowania dziecka (nie tylko na procesy poznawcze), być dla dzieci wystarczająco atrakcyjne, żeby chciały się nimi zajmować. A z punktu widzenia wychowawcy muszą ułatwiać realizowanie zadań stojących przed nim (w tym realizację podstawy programowej). Wszystkie te wymogi spełnia z nawiązką seria gier i zabaw edukacyjnych Sowa Mądra Głowa, wydawana przez firmę Alexander. Przyjrzyjmy się wybranym (spośród naprawdę wielu dostępnych) grom i możliwościom ich wykorzystania w pracy w przedszkolu – z całą grupą przy wprowadzaniu nowych treści lub ich utrwalaniu albo z wybranymi dziećmi, które z różnych powodów (np. dysharmonii rozwojowych albo wielu nieobecności na zajęciach) wykazują potrzebę dodatkowej stymulacji w jakimś zakresie.

W pracy z trzylatkami (i oczywiście starszymi dziećmi) warto wykorzystać m. in. „Nawlekaj, nie czekaj”. Zadaniem dziecka w tej grze jest nawlekać na linkę barwne kulki wg wzoru przedstawionego na wylosowanej karcie (wzór zawiera od 2 do 6 kulek). Dzieci najmłodsze mogą mieć kartę przed oczami, dzieci starsze ćwiczą przy okazji pamięć. Wszystkie dzieci doskonalą w trakcie zabawy analizę spostrzeżeniową, różnicowanie kolorów, małą motorykę, koordynację wzrokowo – ruchową. Zachwycająca jest gra „Pamięć dźwiękowa”, gra dla nieco starszych przedszkolaków, niezwykła – bo mimo, że nie jest grą elektroniczną, to angażuje i ćwiczy nie tylko pamięć wzrokową, ale i słuchową! Trzeba w niej dobrać w pary klocki, które wydają taki sam dźwięk. Ta zabawa to piękna okazja do ćwiczenia uwagi, różnicowania dźwięków (doskonalenia czułości słuchowej), różnych form pamięci, ale także koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej. Kolejna gra „Opowiem ci Mamo” świetnie sprawdza się nie tylko w rodzinie, ale i w większej grupie dzieci, które układają karty z obrazkami tak, aby powstała z nich historyjka, która trzeba opowiedzieć. Dzieci mogą tworzyć różne historyjki, ale w każdej trzeba dostrzegać następstwo czasowe zdarzeń i pilnować logiki wywodu. Niezwykle wartościowa jest gra „Kto szybszy?”, wymagająca od graczy uwzględniania jednocześnie dwóch różnych charakterystyk wybieranego żetonu (jedna z wyrzucanych kostek wskazuje żądany kolor, druga – kształt; prawda, jakie to świetne przygotowywanie do opisywanej przez Piageta umiejętności decentracji w myśleniu?).

Także w trakcie przygotowywania dzieci do nauki czytania warto się podeprzeć uatrakcyjniającymi zajęcia i podnoszącymi ich skuteczność grami, takimi jak „Alfabet” (puzzle ilustrujące kolejne litery alfabetu), „Wyrazy i zdania” czy „Sylaby – lub Głoski –  do zabawy”. Te ostatnie dodatkowo stanową pomoc w nauce poprawnej wymowy. Warto także sięgnąć po produkty typu pisanie – zmazywanie, które sprawiają dzieciom dużo radości, pozwalają w nieskończoność poprawiać to co im nie wyszło, a dodatkowo mogą być wykorzystywane przez wielu wychowanków co nie jest bez znaczenia dla funduszy placówki (bo gry zawierają m. in. odpowiednie powierzchnie i suchościeralny pisak). Warte rekomendacji są także potrzebne wielu dzieciom gry związane z ćwiczeniami logopedycznymi (np. „Drabina”, „Zgadywanka”) i wiele, wiele innych. A wszystkie wykonane z doskonałej jakości materiałów, z przepiękną grafiką, w estetycznych i trwałych opakowaniach. To wszystko zachęca do ich wykorzystywania w placówkach przedszkolnych.

Dr Aleksandra Piotrowska jest absolwentką psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie ukończyła specjalizację psychologii szkolnej (rozwojowa i wychowawcza) oraz psychologii pracy. Nieprzerwanie od października 1974 roku pracuje na Wydziale Pedagogicznym UW, a od października 2006 dodatkowo w Wyższej Szkole Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego w Warszawie. W pracy naukowej prowadzi badania m.in. dotyczące determinantów funkcjonowania pamięci człowieka, indywidualnych i rodzinnych wyznaczników dojrzałości szkolnej dziecka i jego funkcjonowania w szkole, wpływu temperamentu człowieka na jego funkcjonowanie społeczne. Jest znanym ogólnopolskim ekspertem z zakresu psychologii dziecięcej, zajmując się propagowaniem wiedzy psychologicznej współpracując w tym zakresie m.in. ze stacjami radiowymi (Jedynka i Trójka) oraz telewizyjnymi (TVP, TVN, Polsat). Jest autorką kilkudziesięciu publikacji naukowych i popularyzatorskich z dziedziny psychologii;

Podstawowe informacje

Nazwa firmy: Alexander

Adres: Telewizyjna 19, 80-209 Chwaszczyno

Telefon: 58 552 83 70

Strona WWW: www.alexander.com.pl